Misleidende marketing

Je herinnert je vast de slogan van het witbrood van Blue Band nog wel: “Het enige wit waar volkoren in zit.” Klinkt perfect, maar als je je realiseert dat je houtvezels (!) weg aan het werken bent en dat je lichaam hier precies niets mee kan, kun je je best even bedrogen voelen. Misleidende marketing; het komt helaas vaker voor dan gedacht.

Bedrijven doen er alles aan om hun product zo geweldig mogelijk op de markt te zetten. Daarbij deinzen zij niet terug voor wat misleidende marketing. Termen zoals ‘gezond’ en ‘natuurlijk’ worden te pas en te onpas op verpakkingen gezet zodat stervelingen zoals jij en ik denken dat we goed bezig zijn.

Hoe heb je nu door of een product wel echt natuurlijk is als dit op de verpakking staat? Dat is niet zo moeilijk als je denkt. Denk na over wat je op een doorsnee lentedag in het jaar 1602 gegeten zou kunnen hebben. De kans is klein dat jouw pak met hagelslag, kant-en-klare lasagne of diepvriespizza op tafel werd geserveerd. Hoe puurder het voedsel en hoe min mogelijk bewerkt, hoe natuurlijker het is. De term ‘natuurlijk’ is niet wettelijk vastgelegd, wat betekent dat fabrikanten dit zomaar op hun etiket mogen plaatsen, ook al is er niets natuurlijks in het product terug te vinden.

Ook termen zoals ‘light’ kunnen flink misleiden. Hoewel pindakaas een prima keuze is als broodbeleg, is hier ook een light variant van gemaakt. Men wil nu eenmaal minder calorieën binnen krijgen en gezonder leven zonder hier al te veel moeite voor te doen. Lightproducten lijken een goede oplossing, maar niets is minder waar. Zo bevat light pindakaas 30 procent minder vet, maar ook 450% méér suiker. Dat helpt dus niet echt mee in de race tegen het afvallen.

Het is beter om schreeuwende etiketten te negeren en zelf op onderzoek uit te gaan. De ingrediënten op een verpakking staan namelijk altijd op volgorde van hoeveelheid gerangschikt. Start je je ingrediëntenlijst dus al met het woordje suiker, dan weet je dat dit product voor het grootste gedeelte uit suiker bestaat. Let overigens niet alleen op het letterlijke woord ‘suiker’, want maltodextrine, glucose, fructose, sacharose en sucrose zijn bijvoorbeeld ook synoniemen. Het woordje suiker heeft maar liefst 122 verschillende benamingen. Tevens geldt: hoe meer ingrediënten een product bevat, des te verder het verwijderd is van de natuur.

Voortaan hoef je dus niet meer te twijfelen of je zakje apenkoppen wel zo natuurlijk is als de verpakking aangeeft. Je eetbare, vrolijke en onschuldig kijkende dierenkoppen liegen namelijk glashard tegen je.